W zależności od tego, czy finansowany samochód służy wyłącznie celom firmowym, czy jest wykorzystywane również prywatnie, przedsiębiorca może odliczyć 100% albo 50% VAT od wydatków związanych z finansowanym pojazdem.
W tym poradniku wyjaśniamy najważniejsze zasady dotyczące odliczenia VAT od rat leasingowych, opłaty wstępnej, wykupu oraz kosztów eksploatacji samochodu w leasingu.

Kiedy przysługuje 100% odliczenia podatku VAT od leasingu?
Pełne odliczenie podatku VAT od wydatków związanych z leasingowanym samochodem przysługuje wtedy, gdy pojazd jest wykorzystywany wyłącznie w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej, a przedsiębiorca spełni warunki określone w przepisach ustawy o VAT.
Odliczenie podatku VAT może dotyczyć m.in.
- Rat leasingowych,
- Opłaty wstępnej,
- Wykupu,
- Wydatków związanych z eksploatacją samochodu.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby odliczyć 100% VAT?
Aby móc skorzystać z pełnego odliczenia VAT przy leasingu samochodu, poza użytkowaniem pojazdu wyłącznie w celach firmowych, konieczne będzie spełnienie określonych warunków:
- Zgłoszenie pojazdu na druku VAT-26 do urzędu skarbowego,
- Prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, która zawiera stan licznika, datę i cel każdego wyjazdu oraz liczbę przejechanych kilometrów,
- Wdrożenia w firmie regulaminu użytkowania samochodu.
Przeczytaj więcej w poradniku: Pełne odliczenie VAT od wydatków na samochód - kiedy przysługuje?
Kiedy przysługuje odliczenie 50% VAT od leasingu?
Odliczenie 50% VAT jest możliwe, w momencie, gdy przedsiębiorca korzysta z samochodu w sposób mieszany, czyli zarówno do celów prowadzenia własnej działalności, jak i prywatnych.
W momencie, gdy samochód jest wykorzystywany wyłącznie w celu prowadzenia własnej działalności, ale nie dopełniono wszystkich formalności koniecznych do pełnego odliczenia VAT, leasingobiorca ma prawo do odliczenia jedynie połowy podatku VAT.
Nieodliczona część podatku VAT przy umowach leasingu operacyjnego, stanowi wraz z kwotą netto pojazdu koszt uzyskania przychodu.
Odliczenie VAT od opłaty wstępnej
Załóżmy, że przedsiębiorca zawarł umowę leasingu samochodu i otrzymał fakturę za opłatę wstępną w wysokości 12 300 zł brutto, w tym 10 000 zł netto i 2 300 zł VAT.
- Przy użytkowaniu samochodu do celów firmowych i prywatnych przedsiębiorca może odliczyć 50% VAT, czyli 1 150 zł.
- Pozostałe 1 150 zł nieodliczonego VAT wraz z kwotą netto może zostać uwzględnione w kosztach podatkowych.
Odliczenie VAT od comiesięcznej raty leasingowej
Przykładowo, gdy przedsiębiorca otrzymał fakturę za ratę leasingową na kwotę 1 230 zł brutto, w tym 1 000 zł netto i 230 zł VAT.
- Przy użytkowaniu samochodu w sposób mieszany, odliczeniu podlega 50% VAT, czyli 115 zł podatku.
- Pozostałe 115 zł nieodliczonego VAT, razem z kwotą netto 1 000 zł, stanowi koszt uzyskania przychodu. W efekcie do kosztów podatkowych trafi łącznie 1 115 zł.
Odliczenie VAT od wykupu samochodu
Po zakończeniu umowy leasingu przedsiębiorca wykupuje samochód na cele firmowe za 12 300 zł brutto, w tym 10 000 zł netto i 2 300 zł VAT.
- Jeżeli samochód jest wykorzystywany zarówno w działalności gospodarczej, jak i prywatnie, przedsiębiorca może odliczyć 50% VAT, czyli 1 150 zł.
- Pozostałe 1 150 zł VAT jest nieodliczone i może zostać rozliczone zgodnie z zasadami dotyczącymi kosztów podatkowych.
Dowiedz się więcej: 50% odliczenie VAT od samochodów - czy ma wpływ na koszty?
Leasing operacyjny a finansowy — jak rozliczyć VAT?
Sposób rozliczenia VAT zależy nie tylko od tego, w jaki sposób samochód jest wykorzystywany, ale również od rodzaju zawartej umowy leasingu.
W przypadku leasingu operacyjnego VAT rozliczany na bieżąco — w kolejnych fakturach dokumentujących raty leasingowe oraz inne opłaty wynikające z umowy.
Leasing finansowy przewiduje, że podatek VAT jest rozliczany jednorazowo, w momencie podpisania umowy.
| Kwestia VAT | Leasing operacyjny | Leasing finansowy |
| Sposób płatności VAT | Płatny stopniowo, doliczany do każdej miesięcznej raty leasingowej. | Płatny z góry w całości za cały okres umowy przy pierwszej racie. |
| Płatność VAT od opłaty wstępnej | VAT doliczany do faktury za opłatę wstępną. | VAT od całej wartości przedmiotu i rat kapitałowych płatny na początku. |
| Prawo do odliczenia VAT przy użytku samochodu w sposób mieszany. | Odliczenie 50% VAT od każdej raty i opłaty wstępnej. | Odliczenie 50% VAT jednorazowo od całej kwoty VAT z faktury początkowej. |
| Prawo do odliczenia VAT przy użytku samochodu w celach firmowych | Odliczenie 100% VAT od każdej raty. | Odliczenie 100% VAT jednorazowo z góry. |
| Odliczenie VAT od paliwa i eksploatacji | 50% lub 100% — w zależności od sposobu użytkowania pojazdu. | 50% lub 100% — w zależności od sposobu użytkowania pojazdu. |
| Wykup samochodu | Możliwość odliczenia podatku VAT od faktury za wykup. | Auto przechodzi na własność automatycznie po spłacie ostatniej raty. |
Jak wynika z powyższego zestawienia, najważniejsza różnica w rozliczeniu VAT między leasingiem operacyjnym a finansowym dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego i sposobu rozliczenia podatku.
W obu przypadkach wysokość odliczenia VAT zależy przede wszystkim od sposobu wykorzystania samochodu w swojej działalności.
Przy użytku mieszanym standardowo odliczeniu podlega 50% VAT od wydatków związanych z pojazdem. Pełne, 100% odliczenie jest możliwe przy wykorzystaniu samochodu wyłącznie do działalności gospodarczej, po spełnieniu warunków określonych w przepisach.
Sprawdź: Leasing operacyjny a finansowy: Najważniejsze różnice w rozliczeniu
Odliczenie VAT od kosztów eksploatacji samochodu w leasingu — na jakich zasadach?
W zależności od sposobu użytkowania pojazdu, przedsiębiorca może odliczyć 50% lub 100% VAT od wydatków związanych z eksploatacją samochodu.
| Koszt | Odliczenie VAT przy użytku mieszanym | Odliczenie VAT przy użytku wyłącznie firmowym |
| Paliwo | 50% VAT | 100% VAT |
| Serwis i naprawy | 50% VAT | 100% VAT |
| Części zamienne | 50% VAT | 100% VAT |
| Myjnia i kosmetyka samochodu | 50% VAT | 100% VAT |
| Opony i materiały eksploatacyjne | 50% VAT | 100% VAT |
| Opłaty związane z użytkowaniem samochodu | 50% VAT | 100% VAT |
W przypadku samochodu wykorzystywanego zarówno w działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych możliwe jest odliczenie 50% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją.
Pełne odliczenie wymaga natomiast spełnienia dodatkowych warunków dotyczących sposobu użytkowania pojazdu i prowadzenia wymaganej dokumentacji.
Odliczenie VAT od kosztów eksploatacji samochodu
Przykładowo, gdy przedsiębiorca korzysta z samochodu osobowego w ramach leasingu i w danym miesiącu otrzymał fakturę za serwis samochodu na kwotę 1 230 zł brutto, w tym 1 000 zł netto i 230 zł VAT.
Jeżeli samochód jest wykorzystywany zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych, przedsiębiorca może odliczyć 50% VAT, czyli 115 zł. Pozostała część VAT, czyli 115 zł, nie podlega odliczeniu.
Jeżeli natomiast samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i przedsiębiorca spełnia warunki wymagane do pełnego odliczenia VAT, może odliczyć całe 230 zł VAT.
Najczęstsze błędy przy odliczaniu VAT od leasingu — o czym pamiętać?
Odliczenie VAT od samochodu w leasingu wymaga przestrzegania określonych zasad, dlatego, aby uniknąć najczęstszych błędów, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na sposób użytkowania pojazdu oraz odpowiednią dokumentację.
Odliczanie 100% VAT bez spełnienia warunków
Pełne odliczenie VAT od leasingu samochodu przysługuje, tylko w przypadku samochodu wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej, pod warunkiem spełnienia wymaganych warunków.
Samo zadeklarowanie firmowego sposobu użytkowania pojazdu nie pozwala na pełne odliczenie podatku VAT od faktur związanych z finansowaniem oraz użytkowaniem samochodu.
Brak lub nieprawidłowa ewidencja przebiegu
Przedsiębiorca, który chce korzystać z pełnego odliczenia VAT, powinien prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu zgodnie z wymaganiami ustawy o VAT.
Dokumentacja powinna pozwalać na wykazanie, że samochód jest wykorzystywany wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą.
Błędem może być zarówno całkowity brak ewidencji, jak i prowadzenie jej w sposób niepełny lub zawierający niezgodne ze stanem faktycznym informacje.
Niezłożenie VAT-26 w odpowiednim terminie
Podatnicy wykorzystujący samochód wyłącznie do działalności gospodarczej muszą również pamiętać o obowiązku złożenia deklaracji VAT-26.
Formularz służy do poinformowania urzędu skarbowego o pojazdach, w odniesieniu do których podatnik zamierza korzystać z pełnego odliczenia VAT.
VAT-26 należy złożyć do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik poniósł pierwszy wydatek związany z pojazdem. Niezłożenie VAT-26 w wymaganym terminie może mieć wpływ na zakres odliczenia VAT.

Odliczenie VAT w leasingu: Najczęstsze pytania przedsiębiorców
Czy można odliczyć 100% VAT od raty leasingowej?
Tak, odliczenie 100% VAT jest możliwe przy wykorzystywaniu samochodu wyłącznie w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej — po spełnieniu określonych warunków dotyczących m.in.: zgłoszenia formularza VAT-26, prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu oraz regulaminu użytkowania samochodu w firmie.
Czy można odliczyć 50% VAT od paliwa do samochodu w leasingu?
Tak, odliczenie 50% VAT od paliwa czy innych wydatków związanych z eksploatacją samochodu w leasingu jest możliwe w momencie, gdy przedsiębiorca korzysta z pojazdu zarówno w celach firmowych, jak i prywatnych.
Czy VAT od wykupu samochodu z leasingu podlega odliczeniu?
Tak, w momencie, gdy przedsiębiorca wykupi samochód z leasingu na cele firmowe ma możliwość odliczenia 100% VAT, gdy samochód wykorzystywany jest wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą lub 50%, gdy samochód służy również celom prywatnym.
Czy można odliczyć VAT od opłaty wstępnej leasingu?
Tak. VAT wykazany na fakturze za opłatę wstępną może podlegać odliczeniu. Przy użytku mieszanym odliczeniu podlega 50% VAT, natomiast przy spełnieniu warunków do pełnego odliczenia – 100%.
Czy odliczenie VAT od leasingu obejmuje także dodatkowe opłaty?
Tak, jeżeli dana opłata jest związana z leasingiem lub użytkowaniem samochodu i na fakturze został wykazany VAT podlegający odliczeniu.